L’espai sonor: poètica i política de l’escolta espacial
28, 29 i 30 abril 2016Quina relació hi ha entre l'acció d'habitar un espai i el nostre sentit de l'escolta? Aquest curs proposa que habitar i escoltar són dues experiències interrelacionades i coextensives.
Des del propi cos al paisatge, passant per l’entorn arquitectònic i la ciutat, les sessions s’articulen a partir d’una ampliació progressiva dels marcs espacials que habitem a través de la oïda i que modelen la nostra manera d’escoltar el món i aprehendre la realitat.El curs combina la pràctica i la teoria: allò experimentat crearà un context de reflexió que permetrà abordar, amb exemples i el comentari de textos, diverses qüestions teòriques transdisciplinars. Inclou una visita a una càmera anecoica i una reverberant, un taller d’iniciació a l’enregistrament de paisatges sonors i la discussió i anàlisi de peces seminals de l’art sonor realitzades per creadors com Alvin Lucier, Max Neuhaus, Christina Kubisch o Janet Cardiff.
Dates, lloc i descripció de cadascuna de les sessions:
28.04.16 | 15.30 a 20.30 h | La Salle Campus Barcelona
D’orelles cap endins: el cos com a espai d’escolta primigeni. Arnau Horta
La sessió pràctica d'aquest primer bloc consisteix en una visita a una cambra anecoica, una habitació insonoritzada i amb un grau de ressonància pràcticament nul en el que l’oïda es veu abocada cap a l'interior del cos. Aquesta visita ens permetrà viure en primera persona l'experiència de John Cage a l'interior de la cambra anecoica de la Universitat de Harvard a principis dels anys cinquanta. Va ser després d’aquesta experiència que Cage va comprendre que el grau zero del silenci (el silenci absolut) no existeix: sempre escoltem des d'un cos que és ja, ell mateix, un espai sonor insalvable. Partint de la nostra pròpia experiència a la cambra anecoica, parlarem del cos com aquest lloc d'escolta primigeni que sempre habitem al marge del lloc on ens trobem en cada moment. Es discutirà la importància històrica d'una peça seminal per a l'art sonor com "4'33 ''", creada per Cage després de la seva epifania a Harvard. S'explicarà la rellevància d'aquesta peça en el marc de qualsevol discussió teòrica sobre l'escolta espacial i la seva capacitat per posar de manifest la manera en què un determinat context (en aquest cas un auditori) pot modificar la forma d'escolta que exercim en cada lloc .
29.04.16 | 16 a 21 h | CCCB
Habitar a través de l’escolta: espai sonor i arquitectura. Jordi Salvadó i Arnau Horta
Habitar a través de l’escolta: espai sonor i arquitectura. Jordi Salvadó i Arnau Horta
30.04.16 | 10 a 16 h | Centre Cívic Barceloneta
Paisatge i hàbitat sonor: antropologia i política de l’escolta espacial. Ilaria Sartori i Arnau Horta
Paisatge i hàbitat sonor: antropologia i política de l’escolta espacial. Ilaria Sartori i Arnau Horta
Més informació a http://www.cccb.org/ca/activitats/fitxa/lespai-sonor-poetica-i-politica-de-lescolta-espacial/223168
No hay comentarios:
Publicar un comentario